Ok...selamat mencuba!
"If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place."
Ahad, 15 Mei 2016
Resipi Nasi Ayam Penyet -
Ok...selamat mencuba!
Sabtu, 14 Mei 2016
Resipi Chicken Cornish ~ Sedap woo
Baru ni teringin sangat nak makan chicken cornish. Tapi nak pergi beli kat Secret Recipe memang tak pergi lah. Kalau beli satu tak cukup, Umi abah dan adik-adik pun nak makan juga.
Pesan kat umi, nanti beli ayam, bahagian dada kak nak semua. Hehehehe...
Semangat sangat nak buat chicken cornish, sanggup balik tengahari dari tempat kerja untuk bersihkan ayam dan rebus dulu ayam untuk buat inti.
Resipi ni sebenarnya cedok dari banyak website. Akhirnya tak berapa nak ikut sangatlah resipi, main hentam saja lorh... Hahaha....
Jom layan resipi!
Resipi : Chicken Cornish
Sumber : Citarasawan, Jamie Oliver
Olahan ; Zaidatul Akmal (sayalah tu)
Bahan-bahan inti
- *4 ketul ayam - terpulang nak bahagian mana
- *seinci halia
- *garam
- Ubi kentang -didadu
- Cendawan dalam tin (tapi lupa nak letak, aci redah je la)
- 4 s/b Rempah kari daging
- 2 labu Bawang Holland -didadu
- 3 ulas bawang putih -dicincang
Cara-cara:
1. Bahan-bahan bertanda * direbus terlebih dahulu separa empuk.
2. Ayam yang siap direbuk dicarik-carik menggunakan garfu. Guna tangan nanti cepat basi makanan.
3. Tumis bawang holland dan bawang putih sehingga naik bau dan layu.
4. Masukkan rempah kari. Tumis hingga naik bau sahaja. Jangan lama-lama nanti hangit tak tahu...
5. Masukkan ubi kentang dan air rebusan ayam. Halia dalam air rebusan tu buang la dulu.
6. Agak-agak kentang dah empuk, masukkan cendawan dan isi ayam yang telah dicarik-carik. Kacau sehingga sebati dan mendidih. Sejukkan
Bahan Kulit Pastri
- Seketul butter 250g sejuk dipotong kecil-kecil
- 500g tepung gandum
- Air ais secukupnya
- Secubit garam
Cara-cara;
1. Mentega sejuk diletakkan di dalam tepung yang telah diayak bersama dengan garam. uli sehingga menjadi seperti serbuk roti. Saya guna garfu, tidak mengotorkan tangan.
2. Setelah menjadi serbuk roti, masukkan air ais sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh dan tidak melekat pada tangan. Rehatkan.
Setelah direhatkan selama 30 minit, uli doh dengan ketebalan kira-kira 3mm, tekap dengan acuan bulat yang besar dan letakkan inti di tengah-tengah doh bulat. Bentukkan menjadi karipap dan kelim bahagian tepi mengikut seni yang disukai.. Hehe..
Sapu kuning telur pada kulit chicken cornish dan bakar dalam oven suhu 160deg C lebih kurang 40 minit (bergantung kepada suhu oven masing-masing)
Sesuai untuk minum petang bersama secawan teh. Saya tabur sedikit daun italian herb di atas sapuan kulit telur.
Isnin, 18 Ogos 2014
Resipi Mee Goreng Simple tapi Marvellous Sedap
Assalamualaikum dears,
Aku dan handphone tak dapat dipisahkan hari ni. Sebab laptop lambat macam siput. Siput mengengsot lagi laju. Sabar je la.
Laptop sendiri rosak. White screen! Pinjam la laptop adik.
Tadi berbuka puasa makan mee goreng je. Dengan keropok keping Terengganu yang rangup dan penuh rasa ikan. Complete! Aku kalau makan mee goreng takde keropok, tak lengkap la...rasa macam tak makan jer..
Walaupun mee goreng ni budak sekolah pun boleh masak, tapi biarlah...aku nak share jugak!
Mee Goreng Simple Tapi Sedap Makan 2 Pinggan Pun Tak Cukup
Bahan2
4 ulas bawang putih
2 sudu besar lada kisar
3 sudu besar kicap manis
1 1/2 sudu besar sos tiram
Secawan air asam jawa. (air je banyak.asam jawa sedikit je)
1 biji limau nipis
1 biji tomato
Sedikit kubis dan tauge
6 ekor udang
2 bebola ikan fusipim
Setengah bungkus mee kuning
Gula
1 biji telur
Cara-cara
1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan masak hingga garing.
2. Masukkan udang dan bebola ikan. Tunggu sehingga udang masak.
3. Masukkan air asam jawa, sos tiram dan kicap serta gula.
4. Masukkan mee dan sayur-sayuran.
5. Masukkan telur. Goreng sehingga telur masak.
6. Masukkan air limau nipis. Kalau ada tauhu goreng pun boleh tambah. Lagi sedap.
Jangan pandai-pandai tambah garam. Karang masin tak tahu......
Hahahaha
Jemput makan!
Selasa, 20 Ogos 2013
Pie Tee - a delicacy from Peranakan Baba Nyonya
Selamat Hari Raya again to alls!!
And do not forget to perform Puasa 6 ya! There is advantage of 6-days fasting in Syawal as Prophet Muhammad S.A.W said
Ok, today I want to share a recipe for appetizer. This recipe originated from Peranakan Baba Nyonya. The rest of the histories, please google up yourself. Teeeheeee ^______^
I have done this appetizer twice. The first trial, I considered as fail! Hahaha.. I followed the recipe from Mat Gebu exactly but I do not know why my Pie tee cases were not smooth as Mat Gebu did. Maybe I made some unidentified mistakes during the process. Eventhough the cases were not so beautiful, but I still kept on frying the cases for practises only! Hihihi..
The second time I did these yummy food was a few days ago. I got a new recipe from my senior. He got the recipe from his wife. Actually I forced him to jot down the recipe for me. Hahaha.. I think his wife is frying the cases that time and he posted it in FB. He also gave me some tips for Pie Tee process.
Lets try this!
8 spoonful of rice flour
1 spoonful of plain flour
200ml water
1 egg (I used Grade C)
a pinch of salt
drops of vanilla essence
All these ingredients, I mixed them in the blender. Then, filter. Let it rest for a while you heat up the wok. Please make sure the oil used is plenty enough to cover the copper pie tee mold. Heat the mold, then dip three-quarters the mold into the batter until it is evenly coated. Then fry it. You can keep the cases in air-tight container if you do not want to eat immediately.
For the filling, it is up to you. I used shredded carrots, shredded turnip, diced onions and some cuttlefish balls. I just saute them a bit then let it cool and eat! Yummmyyyyyy~
You can change the fillings to chicken meat, shrimps, sausages or tuna. You can also used salads, zucchini, bean sprouts or mix vege for different taste!
That's all dears!
@>----- Thanks for reading this entry!! (*_^)
