Computers, Laptop, Notebook - Obsessed!! | Belle of Paradise


Pengikut

Ahad, 15 Mei 2016

Computers, Laptop, Notebook - Obsessed!!

Assalamualaikum dears,

Dah menjelang petang ni. Masing-masing mesti dah tak sabar nak balik rumah. Untunglah kalau balik pukul 5 petang. Aku kena tunggu lagi setengah jam Pukul 5.30 petang baru boleh balik -____-

Hari ini, tiba-tiba 2nd Bos aku bawa balik ofis laptop baru. Jenama HP.


Canggih la sekarang laptop baru. Dah Windows 10 rupanya sekarang. Dah lama tak ambil tahu pasal Windows2 dan Intel Processor. Dulu kemain, kalau orang tanya laptop apa paling bagus, mesti panjang explanation aku. Hahaha... bajet pandai sangat bab-bab teknologi ni.

Dulu masa umur aku 12 tahun (1999), aku dah mahir guna komputer untuk menaip. Umi dapat komputer dari abang dia rasanya sebab pak cik aku dah tak nak guna dah komputer tu. Dah beli baharu. Ok, takpe. Jom kita guna sepenuhnya. Jadi dari situlah aku ni reti bab-bab komputer. Abah pulak sambung internet kat rumah. Lagi la advance masa tu. Masa tahun 1999 tu kalau ada internet kat rumah, memang kira canggih la. Tapi dulu pakai wired LAN lagi. Tak de lagi wifi masa tu. Atau mungkin dah ada, tapi kat Terengganu tak berapa maju lagi. 

Lama juga guna LAN kabel. Tahun 2006, masa tu baru merasa dapat laptop baru. Eh, bukan dapat free ye. Beli la bayar ansuran masa tu sebab beli laptop Acer paling mahal dan canggih. Bayar dua kali kot masa tu. Laptop tu bertahan selama 4 tahun setengah. Habis degree, ada lagi laptop tu tapi flip dia dah keras. Tak boleh buka tutup dah laptop tu. Kena stay satu tempat je.

Pastu bila dapat kerja, umi dapat cabutan bertuah laptop ACER notebook series yang colourful tu. Lama jugak pakai, dekat 4 tahun. Tak ingat sebab apa rosak. Rasanya gambar tak keluar dah. 

Pastu dah tak pakai laptop sebab tak kerja dan tak belajar dah. Jadi tak penting sangat la laptop. Lagipun ada je laptop adik kalau ada emergency. Tapi aktiviti blogging memang full stop la masa tu bila takde laptop. Aku tak reti nak berbelog guna smartphone. Sakit jiwa duk tekan2 skrin sepanjang masa. Hahaha....

Tahun lepas kahwin. Suami ada laptop DELL yang diwarisi oleh abang dan kakak dia dari 2006. Pergh.... masih bertahan laptop DELL tu sebab dah 10 tahun. Sekarang aku yang guna. OK la walaupun lama, tapi masih laju nak buat kerja-kerja dan menaip. Sebab ada laptop ni la aku dapat design kad kawin, cari idea untuk wedding dan buat bisnes. Sekarang kembali berbelog sebab ada DELL.


Inilah DELL yang dimaksudkan~

Suami dah pesan. Jaga laptop ni baik-baik. Sebab ini warisan dari abang-abang dia. Lagipun laptop lama memang berkualiti tak sama dengan laptop baru. Tak tahan lasak laptop baru. Sekejap je mesti ada masalah. Cuma dari segi kecangggihan software memang tak dapat dinafikan la. Laptop baru memang advanced. Sebab tu jakun sekejap bila 2nd Bos aku suruh tengokkan laptop dia. Maksudnya nak suruh install la apa yang patut. Masukkan password WIFI. Key in password email. Gitu laa..

By the way, suami baru beli laptop Macbook Apple. hahaha.. tapi bukan yang baru la. Yang lama. 2nd hand. Dia beli harga RM400. Tapi sekarang charger rosak. Putus. Kena beli charger baru. Ingat weekend ni nak pergi lowyat cari. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Please leave ur comments wisely =)

Click-click

Copyright©All rights reserved to Zaidatul Akmal