Psoriasis Vulgaris | Belle of Paradise


Pengikut

Rabu, 17 Februari 2016

Psoriasis Vulgaris

Assalamualaikum dears,

Dulu rasanya pernah dah share dengan u ols yang aku ade Psoriasis Vulgaris , sejenis penyakit kulit. Aku tak tahu pun penyakit kulit aku ni dikategorikan sebagai penyakit serius. Selama ni aku ingat aku gatal-gatal biasa je. Tak pun aku ada eczema. Tetapi tekaan aku salah sebenarnya.

Masa belajar di Kuantan dulu, aku dah tak tahan asyik gatal-gatal di bahagian leher dan bahagian-bahagian lipatan. Aku nekad aku nak pergi jumpa pakar kulit di HTAA. Aku tak nak jumpa doktor biasa. Akhirnya aku dirujuk ke Klinik Pakar di HTAA. Masa tu doktor yang rawat aku Dr. Aung. Kalau tak silap aku, dia ketua klinik tu masa tu.

Dia diagnose aku ada penyakit Psoriasis Vulgaris. Pertama kali dengar penyakit tu. Aku dengar betul-betul doktor cakap pastu balik baca dalam Google. Hmmm, penyakit ni tiada ubat untuk hentikannya. Cuma ubat yang diberi boleh mengawal keadaan psoriasis tu sendiri dari terus merekah dan berdarah atau merebak ke tempat lain.

Aku punya keadaan sebenarnya tak teruk berbanding pesakit lain. Aku masih boleh menjalani kehidupan normal, boleh pergi bekerja dan buat aktiviti seharian macam biasa. Cuma aku tidak boleh hadapi tekanan yang tinggi. Nanti psoriasis tu macam dapat baja, terus membiak macam cendawan tumbuh selepas hujan. Kalau dia tengah berlumba-lumba nak bersisik di kulit ni, aku macam hopeless, sebab tak boleh buat apa-apa. Aku akan alami depression sebab aku rimas, panas dan tidak selesa. Kulit akan mengering. Tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari yang terik dan cuaca sejuk yang melampau. 


Aku tak boleh nak tunjuk gambar sebab aurat. Bukan tak nak share ye. 

Ihsan: Google

Ini kesan biasa yang akan jadi kepada pesakit psoriasis. Kuku akan terpisah dari isi. Aku pun ada dua kuku jadi macam tu tapi aku sempat selamatkannya. Aku akan bersihkan betul-betul kuku aku kalau jadi macam ni. Aku akan kikis kotoran dan isi yang macam baru nak tolak kuku ke atas.

Ihsan: Google

Tengok gambar before. Keadaan ni tak teruk ya. Ini baru sedikit. Gambar bawah ni lagi teruk. Yang ni baru doktor akan kata ini serius. Baru akan rawat dengan rawatan lain.

 Ihsan: Google

Ihsan: Google

Yang ni pulak di kulit kepala. Exactly macam aku alami. Ni bukan gambar aku. Sorry lah tak dapat nak tunjuk. Aurat.



Walaupun yang aku alami ni sedikit sahaja berbanding dengan orang lain, tapi aku memang rasa tak selesa. Rasa tertekan sebenarnya sebab dalam keluarga aku, aku seorang je kena. Tapi bila aku kahwin ni, baru aku tahu abang ipar aku pon ada jugak. Tapi dia teruk macam gambar badan di atas. Dua bulan tak pergi kerja. Kau mampu???!! 

Lain kali aku share ubat apa doktor bagi aku pakai. Sekali pergi hospital aku kena bawa beg besar untuk bawa ubat balik. Hahaha...






@>----- Thanks for reading this entry!! (*_^)
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Please leave ur comments wisely =)

Click-click

Copyright©All rights reserved to Zaidatul Akmal