Ape yg terjadi??? | Belle of Paradise


Pengikut

Jumaat, 10 April 2009

Ape yg terjadi???

Salam...

Semalam..test 2 utk sem 2008/09 dh tamat. Alhamdulillah...wpon de paper yg hancur, namun ak thu ade hikmh di sebaliknye...

spjg mggu test 2 ni, bile aku pikir2 kn semule..byk perkara tlh terjadi..tp ade satu perkara yg sngt menyentuh hati ak dn ak ingin kongsikan bersama.

Khamis mggu lps,ak pesan kt fani suh belikan ak tiket blik kampung..sbnrnye ak xde plan nk blik..cme mse ak suh beli tu,minda ak kosong.n tu je dlm kepale ak...xpe la..blik jer.jgn pk byk!!

Jumaat yg lps, ayh shbt baik ak, dayah tlh pergi menyahut seruan Illahi..ak pernah jupe die sekali.dan sbg shbt, ak mmg nk berade bersame die utk temani die...sbb tu ak snggup pergi 2 kali rumah die hr tersebut.dan ptg tu ak muntah dgn teruknye sbb x cukup tidur dan angin seluruh badan ak..mlm tu ak sngt lmh..semoga roh ayah beliau dicucuri rahmat Illahi..Al-Fatihah

Pada hari tu jgk, aku kol alang (salman)...ak tanye die, nk dtg ziarah x?die kate insyaAllah dtg..lps tu kmi berborak dan die ckp,"ude,rabu ni alang nk balik sarawak.ayah alang sakit.die nk jupe sume anak2 die." Masa tu, ak doakan agar ayah alang cpt sembuh dan alang diberi kesempatan utk smpai ke rumah dgn selamat. Masa tu ak ok lg...Sbb otak ak penuh dgn test dan test. Jadi x smpt nk pk ak rindu family atau x..huhu

Ahad tu after test Bioseparation engineering,ak balik dgn syafarah.ak nangis dgn teruknyer....sbb xleh jwb test..spjg mase ak pk,nape ak xleh jwb test.pd hal ak study bkn main lg...ak dh start awl study..tp xleh jwb gak..en.rozaimi, sy mintak maaf...sy bkn x thu jwb calculation tu..tp kelemahan sy sbnrnye..

lps tu ak muhasabah diri,mungkin Allah bg peringatan kpd ak..ak dh byk lalai dlm kehidupanku sbg muslim..Allah syg ak tp ak x sdr..selalu lupe..alpa dgn dunia yg serba serabut ni..so,mlm tu ak slow2 berazam nk recover balik hidup ak..

Selasa lps,after last class English....ak ikut akak,syafarah and diey g masjid..dh lame ak x dgr pengisian.mlm tu wpon ak lost, ak g dgr jugak psl dakwah fardhiyyah..mmg tersentap hatiku..dan dlm keadaan ak x sdr ak sketch potret mak aku.ak dh post entry tu kelmarin. sebak hati ak mase sketch potret tu..Tuhan je yg tahu..

Semalam, En.Rozaimi bg amanat terakhir mase last class.. Die mintak semua student die mintak keredhaan dari mak ayah..mase tu ak 'chill' lg..tp ak dh snyp daa..tetibe je en.rozaimi sebut 1 ayat, "awk jgn smpai mak awk kecik hati sbb awk selalu x balik rumah.x berkat hidup." mase tu air mate ak dh berade di tubir mata.dh bergenang da...huhu. Yana lak perasan expression ak yg dh lain tu..naseb bek leh cntrol..klu x,dh melalak...

kenapa ak sedih??sbb mmg ak selalu x balik rumah.Asal cuti jer,ade aktiviti luar kampus ak join...balik rumah dh jd perkara nombor bape pon ak x tahu..dr 1st year mcm tu..mcm2 tmpat ak berjalan,wat aktiviti. smpai umi pon dh bising..tp mse tu ak x rse ape yg ak rse skrg...skrg ak nk luangkan mase dgn umi abah kt rumah selagi mane ak dan mereka ade di dunia ni..mase yg ade ni la ak nk luangkan dgn mereka..x thu lps ni ade peluang lg atau x..Allah je tahu jangka hyt kite smpai bile. Alang ckp, jgn jadikan alsn bz, xde duit nak balik, sbg alasan x blik rumah.luangkan la mase kejap. kite mmg x dpt bls jase mereka.tp berkhidmat la kpd mereka wpon skjp..Klu dulu mereka leh luangkan mase jage kite,knape skrg kite xleh wat mcm tu???

Malam ni pulak,rizal ckp ayah die kene strok..masuk ICU.mak suh balik...ak doakan ayah selamat dan cpt sembuh.Amiin....

Tp dr ape yg berlaku 2 minggu ni, ak leh simpulkn sume berkait dgn ibu bapa dan Allah...

Pesanan ak kpd diriku dn rakan2, berbaktilah kpd ibu bapa wpon sedikit.. dan pulang la ke rumah mohon restu mak ayah..klu x mmpu, telefon la mereka. spy mereka tahu ank mereka x lupakan mereka. Hati org tua kite kne jaga sbb mereka sngt la sensitif dlm hal ni. dan jage la hbgn baik dgn Allah...sebaik2 perancangan manusia, perancangan Allah adlh yg terbaik..

Buat umi n abah, anakmu ini mohon maaf sbb dh lame x balik rumah..rindu sngt umi n abah serta adik2...maaf yer umi n abah..




7 ulasan:

  1. nak balik gak!!!!!
    org penah rs mcm akak rs..
    so.petang tu jgk, org beli tiket...
    ptg jumaat balik...
    mmg nekad nk balik jgn even ad aktvt len..
    ms tu ad prob ngan kwn, so bila balik mmg tros lupa kt mende tu..
    balik umah mmg bezzzzzzzzzzzz....
    huhu...

    BalasPadam
  2. hmm..jgn jd mcm akak tau.jrg balik rumah

    BalasPadam
  3. ok2...
    org akan balik jugak nnt...
    24hb after test org balik kuala berang..sepupu kawen...then semula ke ump..huhu...tgh2 bulan 5 br pulang kembali ke rumah ku syurga ku..

    BalasPadam
  4. pulanglah anda... luangkan masa bersama ibu bapa anda selagi mereka masih ada...

    jgn jd mcm jepah... rasa menyesal smpai skrang... =)

    BalasPadam
  5. sabar r ek uda....time2 nk dekat exam cenggini r...
    bnyk jer dugaan yg datang...
    "TABAH"...tu jer yg angah leh ucapkan...
    gud luck tok final exam ni...
    buat yg terbaik...

    BalasPadam
  6. hm... tbhkn hati...
    achik pun da lm xblik..
    ni nnt pas abes final pun xblik...
    tp salu gk tepon mak...
    harap2 mak achik x berkcl ht..
    sdh bc n3 neh..

    pe pun.. gud luck for final ude...
    smga kite sm2 dpt yg trbaik dan diredhai Allah dan ibu bapa..

    BalasPadam
  7. dC aka sister IN law26 April 2009 3:18 PG

    salam...saje bg ni wlupun out of topic..so check it out.

    WASIAT IMAM HASAN ALBANNA
    Apabila mendengar AZAN, makan bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun Bacalah AL-QURAN, tatapilah buku2 ilmu, pergilah ke majlis2 ilmu, amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tidak memberi faedah. Berusahalah untuk bertutur dalam BAHASA ARAB kerana bahasa arab yang betul itu adalah syiar Islam. Janganlah BERTENGKAR dalam apa-apa perkara sekalipun keranan pertengkaran yang kosong tiada memberi apa2 kebaikan. Janganlah banyak KETAWA kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram. Janganlah banyak BERGURAU kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh2 dalam setiap perkara. Janganlah bercakap lebih NYARING daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia2 malah menyakiti orang. Jauhilah daripada MENGUMPAT peribadi orang,mengecam pertubuhan2 dan janganlah bercakap melainkan apa2 yang memberi kebajikan. BERKENAL-KENAL lah dengan setiap muslim yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenalan dan berkasih sayang. KEWAJIPAN LEBIH BANYAK DARI MASA yang ada pada kita.Oleh itu,gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

    BalasPadam

Please leave ur comments wisely =)

Click-click

Copyright©All rights reserved to Zaidatul Akmal